Rundvandring

Konstnär: Eva Hild

Plats: Malmö Live

År: 2015

Konstnären Eva Hild vann tävlingen för den konstnärliga gestaltning i det stadsrum som ligger söder om Malmö Live och ut mot kanalens vatten. Skulpturen "Rubato – free flow" anspelar på en musikalisk komposition, där man kan läsa in rörelse, rytm och klang (lager på lager). Hålrummens bubbel spelar mot väggarnas rytmiska struktur. En improvisation och frihet inom ramar.

Tävlingsjuryns motivering var följande:

”Uttrycket ljuv musik används ofta för att förklara det oförklarligt vackra och sköna. Det används för möten människor emellan och för att utrycka känslor. Denna konstnärliga gestaltning inspireras av längtan efter och känslan i den ljuva musiken. Verket transformerar musiken till levande mjuka former som tycks vara i ständig rörelse när de vandrar inåt, utåt och uppåt. Det ger betraktaren fria associationer, nya tankar och drömska bilder.Rubato – free flow intar platsen, fångar din blick – och ljuv musik uppstår”.

Skulpturen är 6 meter hög, 7 meter bred och 6 meter djup. Den är tillverkad i gjuten aluminium och vitmålad.

Rubato invigdes den 3 juni 2015.