Särskilda

Konstnär: Vicke Lindstrand

Plats: Malmö Opera

År: 1999

Stora scenen var ursprungligen försedd med en röd ridå med mönster inspirerat av det av arkitekt David Helldén (1905–1990) designade tyget, ”Teatertyget”, som finns på salongens klädda stolar. Ridåns mönster skapades av konstnären Viktor ”Vicke” Lindstrand (1904–1983) och utfördes av Elsa Gullberg (1886-1984) vid firman Elsa Gullberg Textilier och Inredning.

Ridån till Malmö Stadsteater 1944 var det största dekorativa arbete som utförts i tygtryck i Sverige, 8,5 x 32 meter. Det trycktes med röd bottenfärg och konturer i svart på vitt konstsilketyg. Mönstret är en myllrande sekvens av omväxlande antika och moderna motiv: Orfeus med lyran och en herde med sin flöjt sida vid sida med ett jazzband från 1930-talet.

År 1978, i samband med uppsättningen av Röde Orm, demonterades originalridån och placerades i ett förråd. Tyvärr blev ridån mögelskadad under tiden, vilket gjorde att den inte gick att sätta upp igen. Med anledning av detta bidrog Föreningen med medel för tillverkning av en kopia av ridån. Tillverkare var Ljungbergs textiltryckeri i Floda. Ridån trycktes på en väv av Trevira CS (för flamskydd). Vicke Lindstrands son Ola Lindstrand ledde arbetet med mönsterrekonstruktionen utifrån de på Röhsska museet bevarade originalskisserna.