Paviljong från Baltiska utställningen

Plats: Pildammsparken

År: 2004

Acetylenpaviljongen har under de senaste nittio åren stått vid Ystad Idrottsplats och där fungerat som bland annat omklädningsrum och funktionärsbyggnad. Efter en gedigen kommunal insats över förvaltningsgränser och delfinansiering från Malmö Förskönings- och Planteringsförening har byggnaden hittat hem.

I oktober 2003 demonterades byggnaden i Ystad och flyttades till Malmö och Pildammsparken.

Byggnaden uppfördes ursprungligen till Baltiska utställningen 1914 och gick där under namnet Acetylenpaviljongen och var bara en i raden av stora och små paviljongbyggnader som under några år månader sommaren 1914 fanns på den plats som idag utgör Pildammsparken. Idag fungerar den som klubbhus för den lokala bouleklubben.