Pågående

Harpa – Malmö Opera

Plats: Malmö Opera

År: 2019

I många opera-uppsättningar, exempelvis Tosca och en Midsommarnattsdröm, krävs två harpor i orkesterdiket. Malmö Opera har nu fått en Lyon & Healy nr 23 i ljust trä.

Malmö Opera behövde en ny harpa som ersättning för den gamla harpan som införskaffades 1991. Den var begagnad redan när den kom till Malmö Opera, men var nu så sliten att den inte gick att reparera igen. En harpa, till skillnad från en fiol, slits och blir inte bättre med åren. Träets klang förändras och mekaniken blir utsliten. Den slits när den fraktas, flyttas i diket och vid det vanliga användandet.

Den nya harpan är en Lyon & Healy nr 23, i ljust trä med utskurna detaljer och ornament. Lyon & Healy finns i Chicago, USA. Modellen heter Style 11, och just den här modellen designades 1919 och har tillverkats sedan dess.

Resonansbotten är gjord i lönn, och pelaren är rikligt försedd med sniderier. Det finns också ett inlägg av rosenträ i resonansbottens sidor. Som alla konsertharpor har den 47 strängar och 7 pedaler.