1980
Södergatan blir gågata

Södergatan blir Malmös första gågata. Staden får sitt andra höghus när hotell Sheraton, numera hotell Scandic Triangeln, byggs vid Triangeln och kommunalråden och stadens tjänstemän flyttar in i ett nytt stadshus, ritat av Sten Samuelsson.

Den årliga Malmöfestivalen arrangeras för första gången 1985, präglad av invandrarnas matkultur men traditionellt inledd med allmänt kräftkalas på Stortorget. Festivalens drakbåtstävlingar är ett populärt inslag under festivalveckan.

Föreningen har fortsatt bekostat en mängd utsmyckningar, inredningar och renoveringar inom Malmö Opera och Musikteater. Bland annat textmaskinen som översätter föreställningars originalspråk till svenska vid operaföreställningar. Nyskapandet av den ursprungliga ridån var en annan uppskattad insats. Läs mer om Föreningens projekt på Malmö Opera.

För MSO (Malmö Symfoniorkester) har Föreningen bidragit med medel för inköp av högvärdiga instrument såsom en Stradivariusviolin och anskaffande av en Ruggiero-cello från 1600-talet.

1980 invigdes skulpturen Sillagumman av konstnären Gunnel Frieberg. Den står på Södra Fisktorget, i hörnet mellan Södra Förstadsgatan och Bergsgatan. Gunnel Frieberg har också gjort Vågen av Östersjön som invigdes 1983.

Till de kulturvårdande insatserna skall nämnas stöd till publikationer om Malmös historia. Föreningen har under åren bidragit till många publikationer kring kulturvård. Alla dessa finns att tillgå i Malmörummet på Stadsbiblioteket.

Bilder: Linus Morales