Rundvandring

Konstnär: Carl Fredrik Reuterswärd

Plats: Neptunigatan/Skeppsbron

År: 1992

Vid John Lennons död reagerade konstnären Carl Fredrik Reuterswärd kraftfullt mot det tilltagande våldet i världen och tecknade i vredesmod en revolver med knuten pipa.

Han förädlade sin idé i många olika tekniker tills han slutligen lät gjuta den i brons i tre exemplar. Det första exemplaret inköptes av Luxemburgs regering och donerades till FN i New York där det står på piazzan utanför huvudkontoret som en av världens mest fotograferade skulpturer. Det andra exemplaret inköpte Föreningen och donerade till Malmö Stad med placering vid Börshuset 1992. Platsen var då porten till Malmö via båtar, flygbussar och tåg. Skulpturen flyttades till sin nuvarande plats 2013.

Detta budskap om ” icke våld” har blivit symbol för en världsomspännande rörelse och skulpturen finns idag i olika storlekar på många platser, bland annat vid Olympiska Kommitténs säte i Schweiz. Det tredje exemplaret står centralt placerat i Luxemburg.