Gycklaren

Konstnär: Sten Ericson

År: 2013

Föreningen har köpt in skulpturen ”Gycklaren” från 1958. Gycklaren är skapad och ciselerad av skulptör Sten Ericson (1909-2001) och är i grönpatinerad brons. Verket är gjutet i ett exemplar av Herman Bergman i Stockholm.

Sten Ericson föddes i Mariefred och var framför allt verksam som skulptör under hela sitt konstnärskap. Han studerade för skulptören Nils Möllerberg (1892-1954), som bland annat skapade Galatea, skänkt av Föreningen till Malmö 1938 och som står i Pildamsparken.

Gycklaren var tidigare uppställd i Folkets Park i Linköping. Han mäter hela 259 cm från skosulorna upp till de översta bollarna som han jonglerar med. Skulpturen står från och med 15 juni 2015 inne på borggården på Malmöhus slott.