Särskilda

Konstnär: Tania Ruiz Gutiérrez

Plats: Citytunneln, Malmö Central

År: 2018

Malmö Centralstation är Sveriges fjärde största station, mätt i antal årliga passagerare. På centralstationen, nere i Citytunnelns avgångshall, finns det mycket uppmärksammade videokonstverket Annorstädes av Tania Ruiz Gutiérrez som invigdes 2010.

Konstverket projicerar kontinuerligt bildsekvenser från världens alla hörn på väggen mitt emot perrongerna. Konstverket har blivit välkänt och mycket uppskattat, och upplevs av hundratusentals resenärer varje år.

De tidigare projektorerna var tekniskt sett förbrukade och behövde bytas ut mot ledlaserprojektorer. Trafikverket, Statens Konstråd, Malmö stad samt Malmö Förskönings- och Planteringsförening har samfinansierat uppgraderingen.

Ny teknik var på plats under 2018 och konstverket kommer att glädja resenärerna på Malmö Central under flera år framåt.