Harpa – Malmö Opera

Malmö Opera behövde en ny harpa som ersättning för den gamla harpan som införskaffades 1991. Den var begagnad redan när den kom till Malmö Opera, men var nu så sliten att den inte gick att reparera igen. En harpa, till skillnad från en fiol, slits och blir inte bättre med åren. Träets klang förändras och mekaniken blir utsliten. Den slits när den fraktas, flyttas i diket och vid det vanliga användandet.

Den nya harpan är en Lyon & Healy nr 23, i ljust trä med utskurna detaljer och ornament. Lyon & Healy finns i Chicago, USA. Modellen heter Style 11, och just den här modellen designades 1919 och har tillverkats sedan dess.

Resonansbotten är gjord i lönn, och pelaren är rikligt försedd med sniderier. Det finns också ett inlägg av rosenträ i resonansbottens sidor. Som alla konsertharpor har den 47 strängar och 7 pedaler.

Dokumentärfilm om Eric Sigfrid Persson

Friluftsstaden, Ribershus och Malmgården är några av de uppmärksammade bostads­om­råden som han var byggmästare till. Dokumentärfilmen om Eric Sigfrid Person görs av filmregissörerna Jessica Nettelbladt och Stefan Berg.

Kontrabas till MSO

Stiftelsen Malmö Symfoniorkester har sedan tidigare flera instrument som är inköpta med stöd av Malmö Förskönings- och Planteringsförening. Instrumenten används av musikerna i MSO vid konserter, i Malmö och internationellt.

Renovering av porträtten i Landstingssalen

Arbetet kommer att utföras av olika konservatorer och färdigställas under de närmaste åren. De större porträtten är renoverade. Sedan kommer de mindre att renoveras liksom porträtten i Bernadotte-rummet.

Via / Audiokonst

Tanken är att gångbron skall fungera som ett intimt rum, förutom att den blir en transportled och entré till Malmö Live från city. Gångbron är en unik skapelse med en alldeles speciell funktion och design skapad av det danska arkitektkontoret SLA.

Då vi i Föreningen fick del av redovisningen av bron föddes idén att komplettera den med ett konstnärligt utformat ljudverk. Föreningen har därför kontrakterat en framstående tonsättare/ljudkonstnär – Kim Hedås, Stockholm – för ett ljudverk som på detta sätt kommer att kunna förstärka brons upplevelsekaraktär. Vi är övertygade om att detta kommer att kunna ge gångbron och dess flanörer en alldeles speciell och positiv upplevelse.

Ljudverket Via ger en musikalisk upplevelse till flanörer över bron. Det spelar dygnet runt, men på natten är ljudet svagare för att inte störa kringboende. Det invigdes den 3 juni 2015.

Sillabåten MÖ 651

Mö 651 byggdes i Lomma 1919 av båtbyggaren Sigurd Sjöö. Den kan seglas med sprisegel men också framföras med tändkulemotor. Farkosten användes för yrkesfiske fram till 1970-talet. År 2012 inköptes MÖ 651 och renoverades till segelbart skick med bidrag från Malmö Förskönings och Planteringsförening.

Inspelning av Luisa Miller på Malmö Opera Steinway-flygel Malmö Opera

Den 19 januari 2013 invigdes flygeln med en extrainsatt konsert i operans foajé.

Musikanläggning Malmöflickorna

1954 grundade Leida Leesment en skola för rörelsekultur där unga flickor från 4 år och uppåt fick tränas i att röra sig naturligt i harmoni med sina kroppar och musiken. Tusentals flickor har vuxit och utvecklats i denna form av rörelsemönster som ligger mitt emellan gymnastik och dans.

Bidraget från Föreningen ger dem möjlighet att inköpa en ny modern musikanläggning som är basen för Malmöflickornas verksamhet.

Automatorkestern

Automatorkestern, eller Robot Jazz som den också heter, är en sextett plus dirigent som med hjälp av inbyggda motorer, fläktar och fjädrar spelar jazz. Med teknikens hjälp håller dirigenten takten och får alla musikerna att dra igång samtidigt.