Skörd

Konstnär: Ivar Johnsson

Plats: Magistratsparken

År: 1948

Skörd är ursprungligen skapad för Prins Eugens Waldemarsudde, 1942, där den står än idag. Skörd som står i Magistratsparken sedan 1948, är således en replik.

Den distinkta och kraftfulla gestaltning som Ivar Johnsson har gett Skörd ger intryck av att skulpturen en gång tänkts för granit. Musklernas spänning när de lyfter den tilltagna och tunga kärven indikerar på riktig ansträngning och rörelse.

Johnsson studerade vid Konstakademin i Stockholm, samt gjorde flera studieresor i Europa. Generellt för Johnssons skulpturer är att de är mycket formsköna och skickligt balanserade ofta i stram monumentalitet.

Under 2004–2005 har omgivningen fått ny gestaltning med växtlighet och låga murar i kalksten för att rama in och lyfta fram Skörd som bjuder in till en stunds ro.