Pågående

Plats: Västergatan 2, Malmö

År: 2018

Ommålning av Mariastatyn på Kockska huset och färganalys

Under 2018 har praktgaveln på Jörgen Kocks hus från 1525 restaurerats. Huset är ett av Malmös äldsta hus och ligger i hörnet Västergatan/Frans Suellsgatan.

Jörgen Kocks hus är en av stadens verkliga pärlor. Jörgen Kock, som var beställare av byggnaden, var inte bara myntmästare, nordens första bankir och borgmästare i Malmö utan dessutom en av det tidiga 1500-talets ledande politiska gestalter i Nordeuropa.

Vid reformationen uppfattades helgonskulpturer som ”beläten” vilka helst skulle avlägsnas så fort som möjligt. Luther framhöll själv ofta Maria som en kvinnlig förebild. När hon avbildas som himlamadonna kunde hennes avbild accepteras även i de mest militanta reformerta kretsar. Därför överlevde madonnan på Jörgen Kocks hus reformationen och är idag en vittnesbörd om detta. Madonnan som sitter där idag är en kopia, huggen av Vitus Nielsen i gotländsk sandsten, efter originalet som finns på Malmö Museer.

I samband med renoveringen av gaveln under 2018 bekostade Föreningen rengöring och uppmålning av Madonnan på hörnet. Föreningen har även bekostat en färganalys efter de färg­spår som berättar om husets färgsättning över tid. Dessa håller på att vittra bort så det var hög tid att detta blev gjort.

Madonnan sitter uppe på gaveln, så lyft blicken!