Kaninkärlek

Konstnär: Ann-Katrin Braf

Plats: Holma torg

År: 2017

Våren 2016 fick Holmaborna sin första mötesplats i form av ett triangulärt torg. Detta torg har nu också fått ett konstverk som anpassas till torgets känsla av ”vardagsrum”.

Konstnär för utsmyckningen är Ann-Katrin Braf, som har en malmöanknytning och som ställt ut både nationellt och internationellt. Konstverket ”Kaninkärlek” invigdes den 16 september 2017. Det har blivit mycket uppskattat av Holmaborna, inte minst barnen.

Kaninkärlek symboliserar kärleken till naturen och livet – det enkla och det stora. Med sin sittvänliga form, sitt ljus och värme inbjuder skulpturen besökaren till en stunds vila eller stilla betraktelse. Både barn och vuxna kan klappa kaninerna.

Med sin stillsamma men lekfulla närvaro berikar konstverket torget och appellerar till våra sinnen och vår fantasi. På kvällarna och när det är mörkt lyser den upp och skapar en varm stämning på torget.