Via / Audiokonst

Konstnär: Kim Hedås

Plats: Via - Audiokonst

År: 2015

En ny gångbro finns över kanalen från hörnet av Norra Vallgatan/Elfsborgsbron, diagonalt mot hotelldelen på Malmö Live. Denna gångbro är en förbindelse mellan det gamla Malmö till det nya Malmö i den västra delen av staden.

Tanken är att gångbron skall fungera som ett intimt rum, förutom att den blir en transportled och entré till Malmö Live från city. Gångbron är en unik skapelse med en alldeles speciell funktion och design skapad av det danska arkitektkontoret SLA.

Då vi i Föreningen fick del av redovisningen av bron föddes idén att komplettera den med ett konstnärligt utformat ljudverk. Föreningen har därför kontrakterat en framstående tonsättare/ljudkonstnär – Kim Hedås, Stockholm – för ett ljudverk som på detta sätt kommer att kunna förstärka brons upplevelsekaraktär. Vi är övertygade om att detta kommer att kunna ge gångbron och dess flanörer en alldeles speciell och positiv upplevelse.

Ljudverket Via ger en musikalisk upplevelse till flanörer över bron. Det spelar dygnet runt, men på natten är ljudet svagare för att inte störa kringboende. Det invigdes den 3 juni 2015.