Renovering takmålningar Gröna rummet Katrinetorps gård

Plats: Katrinetorps gård

År: 2009–2011

Målningarna visade sig vara i mycket dåligt skick på grund av vattenskador som lett till sättningar, men det beslutades att målningen skulle tas fram. Istället för att rekonstruera takmålningen valde man att bevara den i sitt befintliga skick. Endast sparsam retuschering gjordes för att skapa en tydligare målning, bland annat prickades konturlinjer i.

Takmålningen är 1,60 meter i diameter och föreställer en mittkupol med gröna kassetter och gulbrunt kassettverk. Kupolen består av 5 kassettrader som minskar i storlek in mot mitten. Mellan kupolen och väggarna finns hålkäl med schablonmönster och bågformar i grått och svart. Runt kupolen löper en 21 cm bred grålila bård, vilken även finns längs takets ytterkanter. Det finns även rester från en schablonbård i taket, dock endast i takets östra del.

Arbetet genomfördes av Skånes Målerikonservatorer i Vellinge och avslutades 2011.