Pegasus

Konstnär: Carl Milles

Plats: Slottsparken, Linnéplatsen

År: 1950

Inköptes av Föreningen 1950. Professor Carl Milles fick själv välja ut den plats i Malmö där konstverket skulle bäst komma till sin rätt. Valet föll på Linnéplatsen i Slottsparken vid dammen där skulpturen skulle kunna beses i vida perspektiv.

Den överlämnades till Malmö Stad på en sockel av 4 meters höjd. Milles själv ansåg att detta var hans djärvaste verk: den grekiska mytologins saga om den bevingade hästen som ville flyga till Gudarnas boning Olympen. Han låter sig inte tyglas av människor men ledsagas av en yngling som endast snuddar vid hans rygg och i en vid bana följs de åt mot himlen och blir symboler för rätten till konstens och tankens frihet.

Skulpturens filosofiska budskap kom inte till sin rätt så nära marken och på ordförande Jörgen Faxes initiativ donerade Föreningen en ny granitsockel och 1961 kunde Pegasus lyftas upp till 10 meters höjd. Detta konstverk har sedan dess varit en symbol för Föreningen och också i många sammanhang för Malmö Stad.