Passionsblomma

Konstnär: Thure Thörn

Plats: Fridhemstorget

År: 1963

Grunden för detta konstverk är karet med vattenkastare som Malmö Förskönings- och Planteringsförening donerade 1957, i avvaktan på att intilliggande S:t Andreaskyrkan skulle färdigställas. Uppdraget att skapa en skulptur i dialog med den nyuppförda kyrkan gick till Thure Thörn (1918-2005) .

I Passionsblomman lyckades han, att med väl sammanhållen symmetri och rytmik, skapa en spännande och levande fontänskulptur, som fungerar som accent till den strama kyrkobyggnaden. Thure Thörn är en av de flitigaste anlitade konstnärerna vad gäller offentlig konst i Malmö. Han utbildades vid Skånska målarskolan och vid Konstfack. Han var flitig deltagare i ett stort antal av Skånes konstförenings höstsalonger.