1940
Orosår i världen

Vad gjordes i Malmö Stad?
Andra världskrigets orosår betyder ransoneringskort, mörkläggningsgardiner och gengasbilar. Malmö blir på nytt en militärstad med luftvärnskår, försvarsområdes- och marindistriktsstaber. Runt om i staden byggs skyddsrum, fort och tankshinder. Byggmästare Eric Sigfrid Persson uppför det exklusiva radhusområdet Friluftsstaden och Stadsteatern, som gestaltats av Sigurd Lewerentz, invigs 1944 med Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”.

Våren och sommaren 1945 anländer nästan 30 000 överlevande från de tyska koncentrationslägren till Sverige. De inkvarteras i skolor, på Malmö Museer, överallt där det finns plats i staden.

1943 valdes den avlidne ordföranden Gunnar Faxes son, Jörgen Faxe, till kassaförvaltare och blev därmed som tredje generationen Faxe medlem av styrelsen. Denna post behöll han även sedan han 1960 blev ordförande i Föreningen. Fram till sin död den 13 februari 2001 var han den drivande motorn i föreningen.

Under Andra världskriget togs inte många initiativ utan man fonderade medlen för kommande uppgifter.

Till minne av krigsförlista sjömän reses ett monument 1945, utfört av Eiler Graebe och Ivar Alenius-Björk. Monumentet står idag längst ut på Ångbåtsbron.

År 1948 invigs skulpturen Skörd av Ivar Johansson. Skulpturen står i Magistratsparken.

År 2011 bidrar Föreningen till filmen Hoppets hamn, av Magnus Gertten. En berättelse om överlevarna från de tyska koncentrationslägren, om de frågor de burit med sig ända sedan kriget. Det är också en berättelse om den hjälpande hand som Malmö och Sverige sträckte ut till de som överlevde koncentrationslägren.

Bilder: Linus Morales, Merja Diaz, Börje Gallén/Stockholms Transportmuseum, Berndt Johansson/Malmö Museer