Öresundsbro och City-tunnel

Den 1 juli 2000 inviger kung Carl XVI Gustaf av Sverige och drottning Margarete av Danmark Öresundsbron. Dagarna innan är det folkfest på bron. Den var öppen för cyklister, rullstols- och inlinesåkare, folkdansare och alla som ville passa på att promenera över bron. Dagarna före invigningen springer också 80 000 löpare halvmaran Broloppet, från Köpenhamn över bron till Malmö med målgång på Ribersborg.

Brofästet vid Lernacken länkas till en yttre ringväg. Planerna på en citytunnel för tågtrafiken blir fastare och arbetet med Citytunneln kommer igång den 8 mars 2005. Hela förbindelsen är 17 kilometer, varav 6 kilometer är tunnel under centrala Malmö. Tunneln invigs i december 2010.

Den reguljära båttrafiken mellan Malmö och Köpenhamn upphör helt. Man strävar efter att göra innerstaden så bilfri som möjligt, gågatorna blir fler och cykelbanor byggs ut.

Stranden utefter Sundspromenaden fick ett konstverk av den isländske konstnären Sigurdúr Gudmundsson ”Diamonds are everywhere”, i samband med invigningen av utställningen Bo01. Konstverket bekostades i sin helhet av Föreningen.

Konstnärsparet Ulla och Gustav Kraitz skapade granitinramade vattenrännor, bronskatter, keramiska enheter med mera som pryder slänten ner mot kanalen på vardera sidan om bron. Katarakt som konstverket heter invigdes den 10 augusti 2002 och har blivit en favoritplats under soliga dagar. Här bidrog Föreningen med hela kostnaden för den konstnärliga utsmyckningen.

Utsmyckningen vid den nya Hyllie-stationen har också bekostats av föreningen, utförda av konstnären Kristina Matousch: Fördjupningar, nere på perrongerna, Minuten, en ljuspunkt som rör sig runt stationen på exakt en minut, och Ansikten, i vindskydden i markplanet.

Andra projekt som Föreningen stöttat är bland annat renoveringen av S:t Johannes kyrkas orgel, belysningen på Gamla begravningsplatsen, Melodikrysset som sköts av Spårvägens Musikkår, blomstergata i Pildamsparken, renovering av Fontänhusets fasad och portgång.

Slottsmöllan och Möllarbostaden har renoverats, och Slottsmöllan har utrustats med styrutrustning så att idag kan vingarna röra sig.

Till MSO, Malmö symfoniorkester, bidrog Föreningen till inköp av en kontrabas.

På Katrintorp har Föreningen bland annat bidragit med lusthuset, kakelugn och ny trappa till huvudbyggnaden. Läs mer om Föreningens bidrag till Katrinetorp här.

Till Kvarndala gård har Föreningen bidragit bland annat med ytterdörrar och nyläggning av golv och restaurering av gården. Läs mer om Föreningens bidrag till Kvarndala gård här.

Föreningen har också bidragit till projektet Rädda Malmö-filmen, som sedan resulterat i flera volymer av Mitt hjärtas Malmö. Inköp av Georg Oddners samtliga originalbilder som donerades till Malmö Museer bekostades också av Föreningen.

Bilder: Linus Morales