Öresund

Konstnär: Gerhard Henning

Plats: Gustav Adolfs Torg

År: 1934

Till Föreningens 50-års jubileum ville man skänka en storslagen gåva till Malmö Stad. En pristävling utlystes. Vinnande förslag blev den danske konstnären Gerhard Hennings vackra klassiska skulptur av en kvinna med händerna uppsträckta i håret. En faun spelar för henne genom en snäcka. Skulpturens vertikala linje följs igenom av den höga vattenstrålen.

Domkyrkoarkitekten Eiler Graebe fick i uppdrag att rita det generösa rektangulära granitkaret som omgärdar fontänskulpturen. Nyligen renoverades karet och då installerades fiberoptiskt ljus i vattnet samt värmeslingor som låter fontänen leva även på vintern. Vid stark kyla formar det nerfallande vattnet ett ishölje kring Öresund och ger henne en ny spännande konstnärlig dimension.