Ljuskrona, renovering Malmö Opera

Konstnär: Edvin Öhrström

Plats: Malmö Opera

År: 1988

I samband med nybyggnad av scenbelysningsramp i Stora salongen 1978 demonterades och magasinerades en ljuskrona av glaskonstnären Edvin Öhrström (1906–1994). Ljuskronan som var specialbeställd från Orrefors glasbruk sattes upp i Stora salongen på Malmö Stadsteater i samband med invigningen 1944.

Öhrström var född i Burlöv och kom så småningom att studera på Konsthögskolan i Stockholm under Carl Milles ledning. Efter sin utbildning knöts han till Orrefors där han utvecklade den så kallade graaltekniken. Öhrströms mest kända verk är glaspelaren, Kristallvertikalaccenten, på Sergels torg i Stockholm.

Den 5 april 1987 skrev journalisten Jan Richter på Sydsvenska Dagbladet en artikel med rubriken ”En glasklar skandal. Malmö gömmer lysande konstskatt i källaren” som satte fart på diskussionerna gällande återmontering av ljuskronan. Tillsammans med konstnären beslutades att Övre foajén ovan trapploppen var en lämplig placering.

Ljuskronan har en rektangulär form, 8 gånger 2 meter, och är försedd med 288 lampor som belyser 48 ljusgröna, 30 mm tjocka glasplattor som vilar i en stålställning. Kronans vikt uppgår till cirka 2,5 ton och dess motiv utgörs av fyra scener där de två till vänster har en tragisk anspelning medan de två scenerna till höger är lyckliga scener. I mitten sitter en kvinna, teaterkonstens beskyddarinna Thalia, med ena ansiktshalvan allvarlig och den andra leende.

Föreningen bidrog till att ljuskronan kompletterades med en hissanläggning som gör det möjligt att hissa ner kronan vid service samt nytillverkning av bärjärnen som saknades till de 48 glasen.