Stora projekt på gång

Vad händer i Malmö?

Swedbankstadion invigdes 2009 och är nu MFF:s nya arena. Första spadtaget för en kombinerad konsert- och kongressbyggnad, Malmö Live, togs 2012. Utbyggnaderna kring citytunnelstationen Hyllie fortsatte och 2013 avhölls ”Eurovision Song Contest” i Malmö Arena. Planerna på en ny tågtunnel mellan Malmö Centralstation och Köpenhamns Hovedbangaard börjar ta form.

Vad gör Malmö Förskönings- och Planteringsförening?

Föreningens verksamhet sträcker sig över fler områden, exempelvis planteringar, kulturminnesvård, konstnärliga utsmyckningar. Många projekt har fått stöd, och här kommer ett litet urval.

Föreningen bidrar till Malmö Operas inköp av en flygel, en Steinway D-274, liksom till DVD-inspelning av Giuseppe Verdis opera Luisa Miller.
Drömmarnas Hus i Rosengård stöttas med bidrag till bygge av regnvattenuppsamlare.
Malmö Museers fiskebåt MÖ 651, av typen snipa, har renoverats med bidrag från Föreningen.

2012 inköpte Föreningen Carl Milles staty ”Gud Fader på himmelsbågen”, och donerade verket till Malmö kyrkogårdsförvaltning. Verket invigdes i juni 2013 efter behövlig renovering och står nu i mittplanteringen på Gamla Begravningsplatsen.

Det största projektet hittills i Föreninges historia är utsmyckningen av Posthusplatsen. I samarbete med Malmö stad och Sparbanken Öresund anordnades parallella uppdrag med inbjudna konstnärer.

Göteborgskonstnären Pål Svenssons förslag ”Utsikt-Insikt” vann tävlingen för utsmyckning av Posthusplatsen. Verket beräknas bli klart för invigning under 2015.

Under 2014 utlystes en tävling om konstnärlig utsmyckning av Malmö Lives syndvända yttre rum. Konstnären Eva Hild vann tävlingen med sin skuptur ”Rubato- free flow”. Den invigdes juni 2015.

Bron som kommer att leda över till Malmö Live kommer inte bara att ljussättas, utan också ljudsättas. Kompositören Kim Hedås arbetar på en ljudsättning av bron. Även det invigdes i juni 2015.

Bilder: Linus Morales, Gunnar ERicsson, Pål Svensson, Inger Lindstedt