Trädvandringar i Malmö

År: 2020

Möt Malmös intressanta och vackra träd och gå 12 olika, spännande trädpromenader med vardera 20 träd. Trädvandringarna finns till olika delar av Malmö: till stadens parker, stadens centrum eller till några äldre och nya bostadsområden.
Appen Träd i Malmö finns där man hämtar olika appar.

Malmö är byggt vid strandängar, på åkermark och utfyllnader i havet. I det öppna landskapet strävar vi efter skydd, skydd som träden kan ge oss. Träden ger stadsbilden karaktär, vilken förändras över tid. För drygt 10 år sedan var almen det vanligaste trädet i Malmö. Så slog almsjukan till. Almarna dog eller fick saneras bort.

Idag är Malmös vanligaste träd oxel. Det är inte konstigt. Det är det träd i den svenska floran som bäst klarar starka vindar, saltstänk, strålande sol och stormande hav.

I Malmö finns träd från hela världen. Kejsarträd, tulpanträd, ambraträd, gudaträd, svarttall, kaukasisk vingnöt, mammutträd, gingko, ormskinnstall, nutkacypress, för att bara nämna några som kommit långväga ifrån. I Kungsparken, som blev klar 1870, finns en unik samling exotiska träd som är vackra, gamla och ståtliga.

På trädvandringarna kan man möta träd som doftar, exempelvis katsuran som luktar nybakat bröd, träd som blommar med en fantastisk prakt, exempelvis tvåfärgad hästkastanj, träd som använts som läkemedel, exempelvis linden. På Östra Kyrkogården kan man möta den fantastiska parklinden. Ursprungligen 96 träd, 48 på var sida, som med en unik beskärningsteknik blivit till ett träd på vardera sidan.

Trädvandringarna Träd i Malmö är ett samarbete mellan Malmö Förskönings- och Planteringsförening och Malmö stad och bygger på boken med samma namn. Den är i sin tur ett samarbete mellan ABF, Malmö stad och Malmö Förskönings- och Planteringsförening, och utgiven på Kira förlag.