Sillabåten MÖ 651

Plats: Malmö Museer

År: 2012

Sillabåten MÖ 651 är en av tre bevarade fiskebåtar från öresundskustens guldålder. Två av dessa ägs numera av Malmö Museer och används i museets pedagogiska verksamhet för skolelever, ungdomar och vuxengrupper. Här visas kustnära fiske, hållbart fiske men också beredning av fisk som rensning av sill, rökning och tillagning. Nu kan en hel skolklass visas på en gång vilket ger stora pedagogiska fördelar.

Mö 651 byggdes i Lomma 1919 av båtbyggaren Sigurd Sjöö. Den kan seglas med sprisegel men också framföras med tändkulemotor. Farkosten användes för yrkesfiske fram till 1970-talet. År 2012 inköptes MÖ 651 och renoverades till segelbart skick med bidrag från Malmö Förskönings och Planteringsförening.