Renovering av Genarpsorgeln

Plats: Skovgaardssalen på Malmöhus Slott

År: 2005

I Skovgaardssalen, väl lämpad för musik, finns en av Malmös verkliga klenoder. Orgeln byggdes ursprungligen på slutet av 1400-talet, restaurerades och förbättrades under sent 1500-tal. Hela denna tid var orgeln installerad i S:t Petri Kyrka i Malmö tills den 1799 flyttades till Genarps Kyrka.

På 1930-talet återbördades den till Malmö på privat initiativ och fick så småningom sin plats på Malmöhus Slott genom donation av Malmö Musei Vänner. Den är ett utsökt exempel på en fin barockorgel och är en av världens äldsta spelbara orglar. Föreningen har tidigare bekostat utredningen för forskning om korrekt restaurering av orgeln och även den restaurering som följde. Arbetet står under ledning av experter från Malmö Museer och Musikhögskolan.