Renovering S:t Johanneskyrkans orgel

Plats: S:t Johanneskyrkan

År: 2006

S:t Johannes kyrka i centrala Malmö är uppförd 1907 i en arkitektur som kan beskrivas som en blandning av jugend och nationalromantik. Kyrkan har stor och god akustik och är smyckad med jugendornamentik. Samma år färdigställdes en orgel av Åkerman & Lund AB.

1957 byggdes en ny orgel av Flentorp med 14 Åkermanstämmor återanvända. Alltsedan dess har orgeln brottats med svåra luftförsörjningsproblem, 1998 skrevs ett program för ny orgel på 45 stämmor i en blandning av fransk och svensk romantik med ljudande ryggpositiv. Med denna omdaning kommer orgeln att få en full symfonisk bredd.

Föreningen har beslutat att bidra till den omfattande omdaningen av orgeln särskilt med tanke på att S:t Johannes Kyrkan kommer att få en ännu mer central plats i och med att citytunnelns ena huvudstation, Triangeln, kommer att ligga framför kyrkan.