Invändiga tak- och väggmålningar Katrinetorps gård

Plats: Katrinetorps gård

År: 1997-2009

De tak- och väggmålningar som finns på Katrinetorp tillskrivs dekorationsmålaren Christian Laurentius Gernandt. Gernandt föddes 1765 och efter att ha varit bosatt i både Tyskland och Danmark återvände han till Sverige efter 1807. Han bosatte sig i Malmö och levde där fram till sin död 1825. Typiskt för Gernandt var illusionsmåleriet som kunde ge sken av att rummet ökade i rymd.

Rummen på Katrinetorp har alla sin speciella karaktär och är målade i olika tekniker. Det finns limfärgsmålning på mur, oljefärgsmålade linnevävstapeter och limfärgsmålade papperstapeter. Framtagning, restaurering och konservering av dekorationsmålningarna i huvudbyggnaden påbörjades 1997. Arbetet utfördes av konservatorerna Lars Sandberg och Christina Gräbe. Målsättningen var att det ursprungliga utseendet i stort skulle återställas.