Särskilda

Fågelkärleken

Konstnär: Abrar Tbena, Shahed Tbena, Zahraa Kheireddine, Yosef Taoun, Dania Abdoul-Rahman, Lena Ignestam & Carina Zunino

Plats: Rosengårdsparken

År: 2019

Skulpturen Fågelkärleken bygger på barnens och ungdomarnas egna berättelser, drömmar och önskningar. Balkongen svävar över gräsmattan och skapar både rum och utsikt. I balkongens grenverk har konstnärerna smugit in budskap, liksom på fåglarna. Gå nära och se om du kan hitta dem.

Runt balkongen kommer körsbärsträd med vita blommor och lönnar med sprakande höstfärger att placeras ut.

Skulpturen Fågelkärleken ingår i den första etappen av Barnens skulpturpark i Rosengård. Barnen och ungdomarna har tillsammans med professionella konstnärer genom en konstnärlig arbetsprocess som pågått under ett år skapat permanenta skulpturer som placerats ut i Rosengårdsparken och Vänskapsparken.

Den första etappen av Barnens skulpturpark invigdes den 28 september 2019.