Diamonds are Everywhere

Konstnär: Sigurdur Gudmundsson

Plats: Sundspromenaden / Västra hamnen

År: 2001

Konstnären har valt att arbeta med stenarna i strandskoningen mot Öresund. Han valde ut enstaka stenar, dessa registrerades noggrant med hänsyn till plats och exakt läge. De lyftes upp och skickades till Kina där de polerades utan förvanskning av dess individuella form. Vid återkomsten placerades de på exakt samma ställe, nu som blänkande solitärer, som diamanter!

Behandlingen framhäver varje enskild stens egenskaper, dess inre skönhet, form och material, såsom diabas, röd granit/ kisel med flera. Budskapet är att diamanter finns överallt, även hos det som till ytan synes grått. Med beröring kan den inneboende skönheten lyftas fram. Även kopplat till ett malmöperspektiv stämmer detta enligt konstnären. ”Om vi berör varandra så visar vi upp vår vackra sida!”

Invigdes 2001 vid stranden av Bo 01/Västra hamnen.