Clownen Miko

Konstnär: Carl-Bertil Widell

Plats: Barnens Scen, Folkets Park

År: 2014

Miko-sällskapet i Malmö har under flera år planerat och arbetat för att åstadkomma en staty till minnet av Clownen Miko. Clownen Miko – Göte Forsberg – var en älskad glädjespridare under sitt långa liv. Mikos skara av beundrare var stor och när Göte Forsberg gick bort för 8 år sedan, 90 år gammal, bildades ett sällskap till hans rollfigurs minne.

Mikodagen har blivit en återkommande Clownfestival som firas varje år med att ett pris delas ut till “Årets glädjespridare”.

Konstnär för verket är Carl-Bertil Widell som utöver skulptör även är känd hos Malmöborna som marsipankonstnär och sockerbagare. Verket finns vid Barnens scen i Folkets park och invigdes den 9 augusti 2014.

På Miko-sällskapets hemsida finns en film från invigningen: http://www.mikosallskapet.se/