En tidsresa

Många och stora projekt

År: 2010

Vad händer i Malmö?

Invånarantalet i Malmö passerar 300.000 år 2011 och antalet fortsätter att stiga. En tredjedel av stadens invånare är födda i ett annat land än Sverige.

Första spadtaget för en kombinerad konsert- och kongressbyggnad, Malmö Live, tas 2012 och invigningen sker 2015. Utbyggnaderna i Hyllie fortsätter och köpcentret Emporia invigs 2012. I den nya Malmö Arena får man 2013 uppleva såväl Eurovision Song Contest som ett besök 2016 av påven Franciskus.

Stadsdelsorganisationen i Malmö har sedan starten 1996 varit livligt omdebatterad och 2017 upphör den definitivt och ersätts av tre nya nämnder.

Malmö är en seriestad med sitt centrum vid Friisgatan och i Kulturhuset Mazetti. Här finns såväl ateljéplatser som utbildningar och ett seriearkiv, unikt i Norden.

Genom ett samarbete mellan staden och filmskaparna blir Malmö också en filmstad med satsningar på film för barn och unga, en arabisk filmfestival och dokumentärfilmer.

Den framgångsrika TV-serien Bron lockar nya typer av turister till staden.

Spelföretagen växer, får internationell uppmärksamhet samt attraherar spelutvecklare och designer från världens alla hörn.

Sydsvenskan lämnar 2013 sitt höghus vid Segevång. Nu återvänder man till stadskärnan och nya lokaler vid Triangeln dit även Kvällsposten flyttar.

Malmö högskola blir Malmö universitet den 1 januari 2018 med runt 24.000 studenter, 60 professorer och 200 doktorander.

Vad gör Malmö Förskönings- och Planteringsförening?

Utsmyckningarna vid den nya futuristiska Hyllie-stationen utförs 2010 av konstnären Kristina Matousch – Tidsfördjupningar som består av: Pelare, nere på perrongerna, Minuten, en ljuspunkt som rör sig runt stationen på exakt en minut, och Ansikten, i vindskydden i markplanet.

Föreningen köper in Carl Milles staty Gud Fader på himmelsbågen, och donerar verket till Malmö kyrkogårdsförvaltning. Verket invigs i juni 2013 efter behövlig renovering och står nu i mittplanteringen på Gamla Begravningsplatsen.

Skulpturen Clownen Miko, utförd av Carl-Bertil Widell är en hyllning till Göte Forsberg som var en omtyckt clown i Folkets park. Clownen Miko finns vid Barnens scen i Folkets park och invigs i augusti 2014. Mikosällskapet, med stöd av Föreningen donerar det till staden.

Föreningen köper in skulpturen Gycklaren av skulptören Sten Ericson från 1958. Den stod ursprungligen i Linköpings Folkets park. Nu står den på borggården till Malmöhus slott och återinvigs i juni 2015.

Under 2014 utlystes en tävling om konstnärlig utsmyckning av Malmö Lives syndvända yttre rum. Konstnären Eva Hild vinner tävlingen med sin skuptur Rubato. Den invigs juni 2015.

Föreningen tar initiativ till att bron som leder över till Malmö Live ljudsätts. Tonsättaren och ljudkonstnären Kim Hedås skapar – Via – ett ljudkonstverk till bron. Det invigs samma dag som Rubato. Ljudverket spelar dygnet runt men styrkan dämpas nattetid.

Konstnärerna Lena Ignestam och Carina Zunino skapar skulpturen Mina vingar till skolgården på Segevångsskolan. Det invigs på skolavslutningen den 14 juni 2016. Barnen i skolan flyttar till Kirsebergsskolan 2018 och våren 2021 flyttar också skulpturen till Kirsebergsskolan.

Göteborgskonstnären Pål Svenssons förslag Utblick / Insikt vinner tävlingen för utsmyckning av Posthusplatsen. Verket invigs 2016. Verket består av två delar som hör samman. Betraktaren kan blicka ut mot Öresund genom de fyra sammanfogade blocken i massiv diabas med ett centrumplacerat mjukt hål med konkav insida – Utblick. Vid sidan om Utblick ligger Insikt där staden och himlen speglar sig i de blankpolerade, vattenbegjutna sidorna.

Under 2016 skapas ett nytt torg för Holmaborna och Föreningen bidrar till Ann-Katrin Brafs konstverk Kaninkärlek, vilket invigs i september 2017.

I en unik satsning skapar barn och unga tillsammans med professionella konstnärer och en dramapedagog Barnens skulpturpark i Rosengård. Barnens skulpturpark utgörs av Rosengårdsparken och Vänskapsparken. Den första etappens tre konstverk invigs lördagen den 28 september 2019. Konstnärerna till respektive verk är följande:

Tankekraften, Rosengårdsparken: Ali Aljubori, Mariam Kheireddine, Madina Aselzai, Rokaia Aljubori, Tuva Hanson samt Jafer Taoun.

Fågelkärleken, Rosengårdsparken: Abrar Tbena, Shahed Tbena, Zahraa Kheireddine, Yosef Taoun, Dania Abdoul-Rahman, Lena Ignestam samt Carina Zunino.

Hemligheten, Vänskapsparken: Fatima Kheireddine, Cidra Tbena, Noor Al-Hoda Abdul, Fatima Ali-Hammad, Liliana Philomena Nwigwe, Mette Björnberg samt Richard Johansson.

Under 2010 bidrar Föreningen bland annat till trädplantering på Hyllie stationstorg, grön utomhusmiljö på Pauli gymnasieskola, restaurering av fasadreklam för Zadigs tvål.

Filmen Hoppets hamn av filmaren Magnus Gertten, bygger på journalfilmer från när överlevande kom till Malmö efter krigets slut. Några av personerna lyckas man identifiera och några av de som fortfarande är livet intervjuas. Boken Hoppets hamn av författaren Lars Åberg och Magnus Gertten bygger på samma material som filmen. Föreningen bidrar till filmens produktion och bokens tryckning.

Sillabåten MÖ 651 är en av tre bevarade fiskebåtar från Öresundskustens guldålder. Med bidrag från Föreningen kan den renoveras till segelbart skick. Den används för Malmö Museers pedagogiska verksamhet för skolelever, ungdomar och vuxengrupper.

På Föreningens initiativ restaureras under 2015 allén närmast Gustav Adolfs torg inne på Gamla begravningsplatsen. 36 stycken resistenta individer planteras: skogslind (Tilia cordata ’Böhlje’), alm (Ulmus ’New Horizon’, resistent mot almsjuka) samt skogslönn (Acer plantanoides).

Under sommaren 2015 restaureras den stora målningen i Landstingssalen – Magnus Stenbock talar till folket i Malmö den 27 sept. 1709, målad av konstnären Gustaf Cederström. Under årens lopp har tavlan blivit starkt smutsad av brinnande vaxljus, föroreningar från staden och tobaksrökning. Arbetet utförs av konservator Pia Lendemar.

Föreningen bidrar också till renovering av den unika samlingen av danska och svenska drottning- och kungaporträtt som hänger i Landstingssalen på Rådhuset. Srbetet utförs av konservatorerna Karin Hermerén och Pia Lendemar.

Belysningen i de magnifika ljuskronorna och lystrarna i Knutssalen på Rådhuset ersätts med nya, modernare ljuskällor som är anpassad till kristallkronornas uttryck. Dessutom installeras en avancerad 12-kanalsdimmer för att ge tillbaka känslan av ”levande ljus”.

Många av Malmös pampiga gatuträd har gått förlorade på grund av olika sjukdomar. Träden är livsviktiga i en stad och bidrar inte bara med estetiska och biologiska värden, utan de är också ett klimatskydd för stadens invånare. Föreningen bidrar till att nya träd bland annat planteras utmed Drottninggatan, Norra Vallgatan, korsningen Bergsgatan/Södra Förstadsgatan under 2017–2018.

Ovanför porten på Wienska palatset på Östergatan 27 står två ståtliga väktare. De är gjutna i zink och har har blivit ganska hårt åtgångna av väder och vind. De renoveras och återfår sin ursprungliga bronsfärg. Föreningen bidrar med sakkunskap och bekostar renoveringen.

Föreningen startar 2019 en serie med magasin om Malmös stadsdelar. De delas ut gratis med posten till alla hushåll i området, och finns också att hämta gratis på Stadsbiblioteket, stadsdelsbiblioteken, Stadsarkivet och Malmö Museer. Först ut är Rosengård som följs av Limhamn, båda utgivna under 2019. Därefter följer Kirseberg & Segevång och Lorensborg & Krocksbäck under 2020. Häftena kan också beställas via Bilder i Syd.

Läs mer om Föreningens verksamhet i jubileumsboken Malmö Förskönings- och Planteringsförening 140 år, 1881-2021.